Värnamo sjunker i hållbarhet – Kommunens utvecklingschef verkar inte tycka det är viktigt

Värnamo kommun dålig hållbarhet

Den 29:e juli publicerade VN en intervju med Stina Gof utvecklingschef och tidigare miljöstrateg på kommunen med anledning av Värnamos allvarligt bristande hållbarhetsarbete. I en nationell rankning föll vår kommun hela 71 placeringar och är numera Sveriges 126:e hållbaraste kommun – av 290!

Det finns flera slutsatser att dra utifrån intervjun:

För det första försöker utvecklingschefen övertyga oss om att hon inte visste om det vacklande arbetet. Att hålla koll på kommunens hållbarhet har varit hennes jobb som miljöstrateg. Som utvecklingschef är detta också av självklart intresse för hennes uppdrag! Såklart hon vet att Värnamo har brustit enormt mycket i hållbarhetsarbetet. Hade rankningen visat att Värnamo hade klättrat uppåt istället för neråt så hade säkerligen svaret varit annorlunda. Attityden är olämplig och gynnar bara föraktet mot politiker och tjänstemän.

För det andra kan vi konstatera att kommunen inte ens har en strategi för att uppnå hållbarhetsmålen! Det finns inte ens någon strategi för att minska plastanvändningen i verksamheten! Lever kommunstyrelsen i en annan dimension?

För det tredje kan vi konstatera de dubbla måttstockarna i kommunstyrelsens arbete, en trend vi i Vänsterpartiet flera gånger har uppmärksammat: Före valet var Värnamo “världens bästa”, ingenting var fel och Alliansen som styrde och fortfarande styr kommunen använde alla möjliga priser, uppmärksammanden och rankningar som propaganda. Lite visste vi om vad som skulle komma efter: Nu när valet är över kan vi konstatera att så bra var vi inte och helt plötsligt är rankningar inte så viktiga längre?

Nedskärning efter nedskärning. Dålig nyhet efter dålig nyhet! Inte konstigt att folk känner sig lurad. Kejsaren är naken!