Värnamo är mycket bättre än Rydaholm

Rydaholm och Värnamos landsbygd

…eller alla de andra kranstorterna om man kollar på den politik Alliansen genomför. Nu bestämmer Tekniska utskottet att pengar, som var lovade till att köpa en isprepareringsmaskin till Rydaholm, ska till en annan förening i Värnamo tätort istället.

Kommunen går runt i våra småbyar (medborgardialog) för att antagligen lyssna på folket på vår landsbygd, men det verkar inte som att det är på allvar. Uppfattningen man får är att denna kommunstyrelse tycker att enbart tätorten ska få kunna frodas. Och även då, inte hela tätorten, utan bara centrum då man inte tvekar i att lägga ner verksamheter som inte ligger alldeles i stadscentrum.

Rydaholm har under det senaste decenniet brottats med stora problem och förlust av service. Det sista Rydaholm behöver är att kommunen tar ännu mer service och resurser för att satsa på tätorten – där man redan idag lever fantastiskt bra, enligt kommunstyrelsen själva!

Men man måste även våga se den större bilden. Detta handlar inte om att vi inte tycker om Alandsrydsbacken eller att det bara handlar om en utebliven isprepareringsmaskin. Tidigare i år ville Alliansen lägga ner en skola i Tånnö. Ohs, Gällaryd och Bor förlorade en busslinje, med “anledning” att det inte finns tillräckligt med brukare. Sedan fick man besked om att man inte skulle bygga några lägenheter i Bredaryd. Nu föreslås ytterligare en desinvestering på en kransort! Samtidigt vägrar kommunen att bygga bostäder på våra kransorter men vill bygga precis överallt i tätorten.

Hur ska våra kransorter kunna överleva om man ständigt vägrar investera på en levande och starkt landsbygd?